کارشناسی ارشد مدیریت

۱ مطلب در فروردين ۱۳۸۸ ثبت شده است

۱۶
فروردين
کنکور کارشناسی ارشد مدیریت 94(7+87) - آخرین تغییرات پذیرش دانشجوی ارشد

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام آخرین جزییات پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به روش جدید، گفت: امسال به دو شیوه آموزش محور و آموزش و پژوهش (روش فعلی) دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش می‌شود و این دو شیوه امسال در 14 دانشگاه کشور اجرایی می‌شود.

دکتر رضا عامری در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،اظهار کرد: این دو شیوه امسال علاوه بر اجرا در 10 دانشگاه برتر کشور شامل دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز همچنین در 4 دانشگاه اصفهان، تربیت معلم،‌ علامه طباطبایی و خواجه نصیر نیز اجرایی می‌شود.

وی در خصوص ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد امسال با بیان اینکه پیش بینی ما افزایش حداقل20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته است، تصریح کرد:‌ ولی برای اعلام ظرفیت دقیق باید منتظر ماند تا مشخص شود که 14 دانشگاه ذکر شده در چه رشته‌هایی پذیرش دانشجو به شیوه جدید یعنی آموزش محور خواهند داشت.

وی افزود: در حال حاضر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ما تنها بر پایه شیوه آموزشی و پژوهشی در قالب کلاس درس و پایان‌نامه است، اما در دانشگاه‌های بزرگ این امکان وجود دارد تا با اجرای شیوه پژوهش محور دانشجویان توانمند و مستعد بتوانند به جای پایان‌نامه درس‌های تخصصی را بگذارنند.

عامری با بیان اینکه شیوه‌های جدید پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که بدون ارائه پایان نامه انجام می‌شود، برای افزایش تعداد دانشجو انعطاف بیشتری دارد، تصریح کرد: نحوه پذیرش دانشجو در این شیوه یا بر اساس انتخاب کد رشته جداگانه توسط خود دانشجو و یا بر اساس تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی و هدایت دانشجویان به یکی از این دو شیوه انجام می‌شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه لزوما در تمامی رشته‌ها دانشجویان کارشناسی ارشد در تولید علم شرکت ندارند و هر پایان‌نامه منجر به ارائه یک مقاله نمی‌شود، گفت: در حال حاضر 180 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم اما به اندازه نیمی از این میزان تولید مقاله نداریم؛ پس ترجیح ما این است که در جایی که این امکان وجود ندارد تا دانشجو یک پایان نامه خوب و با کیفیت را ارائه ‌کند، یک درس تخصصی موفق را بگذراند.

وی ادامه داد: برخی از رشته‌ها ماهیت تئوری دارند و این شیوه یک تنوع بخشی است که در نظام‌های آموزشی خیلی پیشرفته دنیا هم وجود دارد. ممکن است درسی که دانشجو می‌گذراند در قالب پروژه‌ای باشد که یک مساله صنعت را حل می‌کند و کاربردی ‌باشد؛ در واقع در این شیوه دانشجو این آزادی عمل را دارد و هیچ اجباری برای انتخاب شیوه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد.



  • علی احسانی